توان صادرات داریم قدرت تولید را دریابیم

photo_2019-04-28_10-23-33.jpg

 

 

 

 

توان صادرات داریم قدرت تولید را دریابیم


اینکه در تحریم ها هنوز توان صادرات در آجیل و خشکبار را داریم، گویای بی تاثیر شدن تحریم ها در صورت بالا بودن کیفیت
است. اما موضوع نگران کننده کاهش تولید به واسطه تغییرات جوی و همچنین کمبود آب شیرین است (عمق چاه ها در کرمان به
170 متر می رسد و آب استحصالی نیز تلخ میباشد) .
به نظر می رسد استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و سرما می تواند راهکار اساسی در کاهش مصرف و افزایش تولید را در پی
داشته باشد .
مهندس محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران،
در گفت و گو با نشریه افزایش قیمت آجیل و خشکبار را متاثر از کمبود آن دانست و گفت: کاهش حدود 75 درصدی محصول
نسبت به سال گذشته در اثر سرمازدگی، باعث کمبود محصول و بالتبع افزایش قیمت آن است و این موضوع ارتباطی به صادرات
ندارد؛ چرا که نوع محصول صادراتی با محصولی که در بازار عرضه می شود متفاوت است و معمولا پسته های ریز (بر اساس اونس
32-30) ارجحیت صادراتی به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و مصر دارند در حالی که پسته های درشت
(براساس اونس 18-20 و 20-22) در داخل بازار پسند هستند .
وی ادامه داد: ارز نیمایی نیز در ملتهب کردن بازار موثر بود و به همین ترتیب معدود افرادی که پسته در اختیار داشتند، با به
فروش نرساندن محصول خود قیمت آن را افزایش دادند. باور داریم اگر دولت سیاستمدارانه بخورد می کرد قیمت هر دلار به
هشت هزار تومان نیز نمی رسید و دیگر محصولات نیز ثبات خود را در بازار حفظ می کردند .

 

خنده شته ها بر پسته کاران


رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درباره کمبود پسته اظهار داشت: سرما و گرمای بی موقع عامل اصلی کاهش محصول
بحساب می آید . البته دلایل دیگری از جمله دلالان غیر ایرانی و استفاده از سموم غیر استاندار نیز به مقداری در این کمبود تاثیر
گذار است؛ که اعتراض خود را مبنی بر استفاده از این سموم به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم و باید توجه داشت که عرضه
این سموم در اختیار عده ای صاحب نفوذ در سازمان های مربوطه است که برخورد جدی با آن ها را می طلبد و باید هر باغدار
بتواند سم مورد نیاز خود را وارد کند .

ارزآوری 900 میلیون دلاری آجیل و خشکبار


شمس فرد با تاکید بر حفظ جایگاه صادراتی تصریح کرد: هر کشوری باید به منظور حضور در عرصه تجارت بین المللی و گذران
امورات اقتصادی خود (با توجه به تامین نیاز داخل) در حفظ جایگاه اقتصادی تلاش کند. به عنوان مثال کشور ژاپن بدون
ذخایر نفتی یکی از قدرت های اقتصادی جهان به شمار میرود که اصلی ترین دلیل آن تلاش در عرصه های بین المللی است .
وی پسته، کشمش، خرما و انجیر خشک را عمده ترین محصولات آجیل و خشکباری در صادرات عنوان کرد و افزود: براساس
آمار گمرک در 10 ماهه نخست سال 97 میزان صادرات انواع خرما بیش از 249 هزار تن به ارزشی معادل 309 میلیون دلار
(حدود 28 درصد از نظر وزن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته)، میزان صادرات پسته و مغز پسته بیش از 44 هزار تن به ارزشی
معادل 413 میلیون دلار (حدود 59 درصد از نظر وزن کمتر از مدت مشابه سال گذشته)، میزان صادرات انواع کشمش بیش از
83 هزار تن به ارزشی معادل 123 میلیون دلار (حدود 4 درصد از نظر وزن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته) و میزان صادرات
انجیر خشک بیش از 3 هزار تن به ارزشی معادل 9 میلیون دلار (حدود 54 درصد از نظر وزن کمتر از مدت مشابه سال گذشته)
است .
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در ادامه بیان کرد: البته میزان آجیل و خشکبار صادراتی حدود 30 قلم است که در
مجموع بیش از 937 میلیون دلار در ده ماه ابتدایی 97 برای کشور ارزآوری به همراه داشت که نسبت به مدت زمان مشابه
حدود 32 درصد از نظر ارزش با کاهش روبرو بود .

توجیه پذیری تولید با بسترسازی


شمس فرد درباره بالا بودن قیمت محصولات تولید داخل نسبت به محصول مشابه وارداتی گفت: بیشتر بودن محصول و پایین
آمدن هزینه های سربار سبب پایین آمدن هزینه های تولید در کشورهای توسعه یافته است، به عنوان مثال بادام آمریکایی در
آجیل فروشی ها ارزان تر از بادام ایرانی عرضه میشود چرا که باغات بادام در آمریکا در سطح وسیعی کشت شده و به صورت
مکانیزه نیز داشت و برداشت صورت میگیرد و یا در هر هکتار پسته در آمریکا حدود 3 تن محصول برداشت میشود در حالی که در
بهترین باغات پسته داخل این میزان به یک تن پسته می رسد. با این حال موضوعی که سبب شده کشورهای اروپایی گزینه اول
خود را آجیل و خشکبار ایران قرار بدهند طعم، مزه و کیفیت بسیار بالا آن است. برای رونق تولید داخل بهتر است افزایش تولید با
حفظ کیفیت را مد نظر قرار دهیم .
وی با پیش بینی افزایش تولید پسته نسبت به سال 97 خاطرنشان کرد: تمام پسته تولیدی سال 97 در حدود 50 هزار تن برآورد
شد که درصورت مواجه نشدن با سرما در فروردین 98 (اگر مسئله کم آبی را درنظر نگیریم) این میزان به بیش از 250 هزار تن
خواهد رسید .

 

منبع : ماهنامه دام و کشت و صنعت

پیمان سپاری ارزی یعنی تعطیلی صادرات

n83129369-72709135.jpg

 

 

پیمان سپاری ارزی یعنی تعطیلی صادرات




اسدالله عسگراولادی؛ عضو پیشین اتاق بازرگانی ایران و ژاپن با انتقاد از تازه ترین تصمیم بانک مرکزی درباره پیمان سپاری ارزی به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: این بخشنامه بین صادرکنندگان تبعیض قائل کرده و با این روش امکان صادرات بیشتر برای موسسات دولتی فراهم است . از طرف دیگر سامانه نیما که صادرکنندگان باید ظرف سه ماه ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند، برای کشورهای

دیگر وجود خارجی ندارد در حالی که اگر صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را از طریق بانک ها یا صرافی های مجاز به کشور برگردانند،آن زمان است که می توانیم ادعا کنیم که تحریم ها را دور زده ایم .

 

 

منبع : ماهنامه دام و کشت و صنعت

 

ریاست اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت و گو با روزنامه "عصر اقتصاد"

5136_re.jpg

 

 

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت و گو با  "عصر اقتصاد"

دولت به جای سنگ اندازی از صادرات حمایت کند

خشکبار ایران از پرفروش ترین محصولات در دنیا است و 5 درصد از میزان کل صادرات مربوط به صادرات خشکبار است، بر اساس آمارهای موجود، صادرات خشکبار ایران سالانه بیش از دو میلیارد دلار است و 50 کشور دنیا بازار فروش خشکبار ایران هستند. سهم بالای واردات و وجود بازارهای بزرگ مانند هلند، آلمان، فرانسه و بریتانیا فرصت هایی را برای توسعه کشورهای صادرکننده فراهم می کند .

این در حالی است که به گفته کارشناسان، کمبود محصولات، عدم اختصاص جوایز صادراتی به صادرکنندگان از جمله مشکلات توسعه صادرات خشکبار ایران است. گرچه در تمامی کشورها مشوق های صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می شود، اما طی سال های اخیر نه تنها یارانه صادراتی در اختیار تجار قرار نگرفته بلکه سرمایه در گردش مورد نیاز با وجود این صادرکنندگان توان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف را ندارند. در خصوص مسائل و معضلات صنعت خشکبار و تاثیر نوسانات نرخ ارز در این صنعت، با محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران به گفت و گو نشستیم.

شمس فرد معتقد است اگر دولت موانعی را بر سر راه صادرکنندگان قرار ندهد، می توانیم با وجود تحریم های داخلی و خارجی، صاردات خود را به سایر کشورها انجام دهیم، بنابراین دولت به جای سنگ انداختن از صادرات حمایت کند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درخصوص تاثیر نوسانات ارزی سال گذشته در صادرات خشکبار گفت: معضلات صادرکنندگان ایرانی از زمان تخصیص ارز 4200 تومانی آغاز شد، چرا که قبل از آن نرخ ارز نوسانات اندکی داشت و دلار به حدود 6 هزار تومان رسیده بود.

ارز 4200 تومانی زمینه ایجاد رانت و فساد شد

وی افزود : تخصیص ارز رسمی 4200 تومانی به برخی کالاها، موجب ایجاد نوعی رانت و فساد در کشور شد.

صادرکنندگان سامانه " نیما " را قبول ندارند

 به گفته وی، سال گذشته برای صادرکنندگان شرایط مناسبی نبوده و بسیاری متضرر شدند؛ بنابراین تنها صادرکنندگانی که از کارت های یک بار مصرف استفاده می کردند توانستند صادرات و ارزآوری داشته باشند. این در حالی است که حتی دولت نمی تواند به ارزهای این گروه دسترسی داشته باشد.

شمس فرد اظهار کرد: صادرکنندگان اصلی منتظر تصمیمات دولت بوده، در این خصوص بارها به مجلس، وزرای دولت و بانک مرکزی نامه نگاری کردیم و حتی با مسئولان بانک مرکزی نیز جلساتی داشته، اما به نتیجه مورد نظرنرسیدیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران  عنوان کرد: دولت معتقد است که صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه " نیما " برگردانند، این در شرایطی است که صادرکننده تمایلی به بازگشت ارزهای صادراتی به این سامانه ندارد، برای نمونه صادرکننده بر اساس دلار 14 هزارتومانی صادرات خود را انجام می دهد اما دولت توقع دارد که با ارز 9 هزارتومانی، آن را به سامانه " نیما " برگرداند که این امر قابل قبول نیست.

دولت برای مشکلات صادرکنندگان چاره اندیشی کند

به گفته این صادرکننده خشکبار ایران، سال گذشته برای صادرکنندگان سالی سخت بود و صاردات کشور با نقصان مواجه بود و شاهد خشکسالی، کمبود کالا و در مقابل افزایش قیمت ها بودیم و صادرکنندگان با معضلات بسیاری مواجه بودند. امیدواریم دولت تدابیری اتخاذ کند تا در سال جدید صادرات کشور به راحتی انجام شود. تقاضای ما این است اگر دولت نمی تواند به صادرات کمک کند، کاری به صادرکننده نداشته و محدودیت ایجاد نکند.

به گفته وی، بزرگترین چالش در صادرات خشکبار، کمبود محصولات است، یعنی تا زمانی که محصول وجود داشته باشد، صادرکننده قدرت صادرات دارد، اما وقتی محصول کاهش یابد ، صادرات هم کم می شود، بنابراین بزرگ ترین چالش کمبود محصول است.

شمس فرد اشاره ای به موضوع " پیمان سپاری ارزی " داشت و خاطرنشان کرد: دولت آبان ماه سال گذشته این موضوع را مطرح کرده و سران سه قوه دستور عملیاتی شدن آن را به بانک مرکزی دادند. بانک مرکزی نیز اعلام کرد که از ابتدای سال گذشته تمام صادرکنندگان مشمول قانون " پیمان سپاری ارزی " می شوند. این صادرکننده خشکبار در پاسخ به اینکه آیا خشکبار به میزان کافی در کشور وجود دارد که بیشترین میزان آن صادر می شود، بیان کرد : ما به حوزه کاری خود مسلط هستیم و می توانیم تمامی محصولات خود را صادر کنیم. بازارهای هدف را شناسایی کرده و اگر دولت موانعی را بر سر راه صادرکنندگان قرار ندهد، می توانیم با وجود تحریم های خارجی، صادرات خود را به سایر کشورها انجام دهیم.

بازارهای هدف ما تمامی کشورها هستند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درخصوص وضعیت محصولات این اتحادیه افزود: در صورتی که تا نیمه اردیبهشت ماه دچار سرمازدگی نشویم و صدمه ای به محصولات ما وارد نشود، می توانیم محصول خود را صادر کنیم. بازار هدف ما نیز تمام کشورها به غیر از آمریکا و اسرائیل هستند.

با جدیت به دنبال صادرات محصولات خشکبار هستیم

وی در بخشی از سخنان خود در خصوص آینده صنعت خشکبار ایران، یادآور شد: اگر دولت رویه های خود را در قبال صادرکنندگان تغییر ندهد، قطعا با مشکلاتی مواجه می شوید. ما با جدیت به دنبال صادرات محصولات خود هستیم و امیدواریم دولت موانع پیش روی صادرکنندگان را برطرف کند. این در حالی است که در تمامی کشورها، صادرکنندگان را تشویق به انجام صادرات می کنند و اختیارات لازم را نیز به آنها می دهند.

صادرکنندگان تمایلی به استفاده از تسهیلات بانکی ندارند

این صادرکننده خشکبار در خصوص موانع پیش روی صادرکنندگان در دریافت تسهیلات بانکی، عنوان کرد: علاوه بر سود بالای تسهیلات بانکی، سود حاصل از صادرات به میزانی نیست که صادرکننده بتواند از تسهیلات بانکی استفاده از تسهیلات بانکی فعالیت خود را ادامه دهد.

صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارزهای صادراتی هستند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در پایان خاطرنشان کرد: صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارزهای صادراتی هستند و برای ادامه صادرات خود ناچار به آوردن ارزهای صادرشده به کشور هستند. مسائل و محدودیت های اقتصادی منجرشده تا صادرکننده برای بازگشت پول خود به داخل کشور با مشکلات شدیدی روبرو شود که بالطبع آن انگیزه فعالیت برای این فعالان کاهش یافته است.

گفتنی است تاریخ صادرات خشکبار ایران گرچه به سالیان بسیار دوری می رسد، اما اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران پس از سال ها فعالیت مستقل و پراکنده از سال 1348 رسما وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران شد و فعالیت خود را بطور گسترده و پیگیر دنبال کرده و در حال حاضر با داشتن 1000 عضو رسمی و غیررسمی نقش بسیار مهمی را در صادرات غیرنفتی به عهده دارد، بطوریکه 11ماهه سال 1397 با صدور بیش از 498 هزارتن به ارزش 1,015,000,000 دلار، انواع خشکبار به نقاط  مختلف دنیا مقام اول را در صادرات کالای غیرنفتی کشور به دست آورده است.

( این رقم در سال 1393 معادل 501،520 تن برابر 2،222،522،894 دلار بوده است ) .

تبريک اتحاديه صادرکنندگان خشکبار ايران به صادرکنندگان نمونه سال 1397 استان کرمان

صادركنندگان نمونه سال97 استان کرمان

 

 

139208071431355961430724.jpg

 

 

 

بدین وسیله تبریکات صمیمانه خود را به صادرکنندگان خشکبار نمونه سال 1397 استان کرمان به شرح زیر اعلام میدارد:

 

تجليل از صادركننده نمونه:

 

شركت پسته الماس كوير جنوب با مدیرعاملی جمشید نورمندی


شركت پسته پديده سيرجان با مدیر عاملی مجتبی غیاثی

 

شرکت پسته نظری

 

شركت جهان خشکبار خاورمیانه با مدیر عاملی محسن حیدری پور


شركت خشكبار ايليا گستر سيرجان با مدیر عاملی علی پورجعفرآبادی

 

شرکت رطب ثمین بم


شركت سيرجان زمرد با مدیر عاملی محمد صالحی

 

شرکت کشت و صنعت کاشفان کویر با مدیر عاملی محمد حسین آقا محمد حسنی

 

محسن قاسمی صالح آبادی

 




صادركننده شايسته تقدير:

 

شرکت پارسان دی سمبل با مدیر عاملی بهروز یاوری بافقی

 

شرکت پسته سیرجان توتیا با مدیر عاملی مهدی زیدآبادی

 

شرکت تجارت یاقوت سبز نشان کیان

 

محمد علی محمد میرزاییان

 

 

 


اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران