افزایش مصرف خرما در میان مسلمانان هند

 خرمای وارداتی از ایران در میان خرمای دیگر کشورها محبوب تر است.
خرمای وارداتی از کشورهایی نظیر ایران، عراق، عربستان و دیگر کشورهای آسیای غربی در بین روزه داران هندی محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.
خرمای وارداتی از ایران در میان خرمای دیگر کشورها محبوب تر است. بازارها مملو از دیگر انواع خرماست.
یک فروشنده در شهر چوک منطقه الله آباد هند گفت: «خرما از کشورهای آسیای  غربی در طول ماه رمضان وارد می شود. خرمای عربستان بهترین نوع خرما محسوب می شود، در حالی که خرمای ایران محبوب ترین نوع خرماست. خرما از کیلویی 140 روپیه هست تا کیلویی 1000 روپیه.»

صادرات خشکبار از گذشته تا حال

اولین صادرات خشکبار کشور ما مربوط به سال 1301 هجری شمسی است که آمارهای گمرکی در این زمینه ثبت شده است نشان می دهد که صادرات 5/2 تن خشکبار به کشور آلمان بوده است. به تدریج رشد نموده و سال بعد مقداری به روسیه صادر نمودیم. از همان زمان ده قلم کالای مهم در حوزه خشکبار مورد توجه بوده است که می توان از جمله پسته، بادام، گردو، کشمش، انجیر، خرما را نام برد. در حال حاضر مجموعاً در کشورمان 110 میلیون تن محصول کشاورزی داریم. 30 میلیون تن آن محصولات باغی است یعنی حدود 30 درصد از محصولات تولیدی کشور، محصولات باغی است، 20 درصد، محصولات دریایی و دامی است و 50 درصد هم محصولات زمینی و کشاورزی است. در کشور ما که آمارها نشان می دهد حدود 3 میلیون تن محصول انگور، یک میلیون تن خرما، حدود 300 هزار تن پسته، 100 هزار تن بادام و گردو داریم. اما زمانی که ما شروع به تولید و صادرات صنعتی این محصولات نمودیم جمعیت کشور ما حدود 30 میلیون نفر بوده است اما در حال حاضر جمعیت کشور حدود 75 میلیون نفر است. مصرف داخلی این محصولات در جمعیت 76 میلیونی خیلی بالا رفته است درصد بالایی از این محصولات مصرف داخلی دارد. 4 قلم محصول به عنوان اقلام محوری صادرات محسوب می شودکه می توان به پسته، خرما، کشمش و انجیر اشاره کرد. صادرات این 4 محصول به بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار می رسد. مثالی در این زمینه می توان زد به تولید سرانه خرما اشاره کرد که تولید این محصول در اینجا به یک میلیون تن است که 800 هزار تن آن در کشور مصرف می شود و فقط 200 هزار تن آن قابل صادر شده است.

تولید و صادرات پسته در جهان/ ایران در سال 2014

  در حال حاضر آمریکا رتبه اول تولید پسته جهان را دارد اما در صادرات ایران رتبه اول را داراست.
قیمت پسته در دو سال گذشته با نوسان زیادی مواجه بوده است و با توجه به افزایش تقاضای پسته در جهان که گفته می‌شود سالانه تا 600 هزار تن نیاز جهانی این محصول است رقبای دیگری مثل آمریکا نیز وارد بازارهای صادراتی شده‌اند.
در دوره 60‌ساله اخیر، تولید و مصرف جهانی از حدود 15 هزار تن به 500 هزار تن افزایش یافته است. گمان غالب این بوده که با ظرفیت و امکانی که در افزایش تولید هست، «مصرف» نمی‌تواند همپای آن رشد کند. در واقع نیز طی این دوره در سه چهار برهه، فروش نسبت به تولید، موقتاً رکود داشته و این دوره‌های رکود مصرف، حتی در زمان‌هایی هم که تولید کم بوده، پیش می‌آمده است.
پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال جاری زراعی تولید پسته ایران بین 225 هزار تا 275 هزار تن خواهد بود که دلیل آن زمستان سرد، مرطوب و طولانی سال گذشته بوده است. آمارهای جهانی حکایت از آن دارد در فاصله ژانویه تا ماه می سال 2014 ایران توانسته است 48 هزار و 499 تن پسته صادر کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 26 درصدی داشته است. همچنین افزایش صادرات پسته ایران به هنگ‌کنگ با رشد ۱۹.۷ درصدی به 8486 تن در این مدت رسیده است.

صادرات خشکبار دیگر توجیه اقتصادی ندارد

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار: صادرات خشکبار دیگر توجیه اقتصادی ندارد

گرانی‌ محصولات بر مشکلات افزوده است/افزایش حدودا 100 درصدی قیمت برخی از محصولات خشکبار در سال جاری/ در شرایط کنونی، صادرات برای فعالان این حوزه فاقد توجیه اقتصادی است.
مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان خشکبار از کاهش قابل ملاحظه صادرات خشکبار کشور از ابتدای سال جاری خبر داد.
محمد حسن شمس با بیان این مطلب به ایلنا گفت: طبق آمار رسمی گمرک ایران، صادرات محصولات خشکبار در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی 36.5 درصد و از نظر ارزشی 23.5 درصد کاهش یافته است. کمااینکه این روند کاهشی در تیرماه نیز ادامه داشته است.
وی در خصوص علت کاهش صادرات خشکبار، افزود: مسائل و محدودیت‌های اقتصادی منجر به آن شده که صادرکننده برای بازگشت پول خود به داخل کشور با مشکلات شدیدی روبرو شود که به تبع آن انگیزه فعالیت برای این فعالان کاهش یافته است.
شمس افزود: علاوه بر این، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های هر روزه بانک مرکزی مزید بر علت شده است. گرانی‌ها نیز در نوع خود بر مشکلات افزوده است.
وی ضمن تاکید بر افزایش قابل ملاحظه قیمت محصولات خشکبار، تصریح کرد: به عنوان مثال، ما سال گذشته پسته را با نرخ هفت تا هفت هزار و 500 تومان برای صادرات خریداری می‌کردیم، اما امسال همان محصول را باید با قیمت 17 تا 18 هزار تومان بخریم.
شمس با اذعان به افزایش حدودا 100 درصدی قیمت برخی از محصولات خشکبار در سال جاری، اعلام کرد: در شرایط کنونی، صادرات برای فعالان این حوزه فاقد توجیه اقتصادی است.